بازبينی دنيای عکسهای موزه هنرهای معاصر تاریخ : چهارشنبه، 6 مهر ماه ، 1390
موضوع : نمایشگاه


نمایشگاه عکس‌های خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برای نخستین بار در قالب یک نمایشگاه بزرگ و مجزا در موزه برپا شده است.

این عکس‌ها که سیر تحولات تاریخی عکاسی را نشان می‌دهد،‌ در گالری‌های مختلف موزه هنرهای معاصر به ترتیب زمانی به نمایش درآمده است.

ورودی موزه هنرهای معاصر به معرفی عکاسان این نمایشگاه اختصاص یافته است که بازدیدکنندگان را با این عکاسان تأثیرگذار در تاریخ عکاسی جهان آشنا می‌کند.

 «ولیام فوکس تالبوت»، « ویلیام هنری جکسون»،‌«نادار گاسپار» ، «ادوارد استایکن»،«هنری پیچ رابینسون»،«گرترود کازبیر»، «مارگارت بورگ وایتر»، «آگوست ساندر»،‌«لوئیس هاین»‌ و «آنسل آدامز» از جمله عکاسان معروفی هستند که عکس‌هایشان به همراه مختصری از زندگی‌نامه آنها و تأثیرگذاری آن‌ها در تاریخ عکاسی جهان در ورودی موزه روی دیوار رفته است.

این نمایشگاه شامل بیش از 116 اثر از حدود 70 هنرمند و عکاس جهان است که برای نخستین بار در قالب یک مجموعه بزرگ از عکس‌های خارجی گنجینه در کنار هم به نمایش درآمده است.

نخستین و قدیمی‌ترین عکسی که در گالری شماره یک موزه روی دیوار رفته است، اثری از «ولیام فوکس تالبوت» انگلیسی است. این عکس «شاخه سرخس» نام دارد که در سال 1836 گرفته شده است.

«ولیام فوکس تالبوت»،  مبتکر فرایند عکاسی نگاتیو/پزتیو و پیشگام اکثر فرایندهای عکاسی قرن های 19 و 20 بود. او عکاس برجسته‌ای بود که کمک‌های فراوانی به پیشرفت‌های عکاسی به عنوان یک رسانه هنری کرد. در ابتدای شروع فعالیت‌هایش تحقیقات اپتیکی او نتایج مهمی برای عکاسی به همراه داشت.

«ویلیام هنری جکسون آمریکایی» از دیگر عکاسان مطرح در این نمایشگاه است. او عکاس نقاش و کاشف مشهوری است که به خاطر عکسهایش از غرب آمریکا شهرت دارد. او عکسهای مشهوری از سرخ پوستان آمریکایی دارد و در این نمایشگاه اثری از او با عنوان «کوه صلیب مقدس» به نمایش درآمده است.

«نادار گاسپار - فیلیکس تورناشو» عکاس، کاریکاتوریست، روزنامه‌نگار، داستانویس و بالون‌سوار فرانسوی بود که برای نشریات فرانسوی کاریکاتور می‌کشید، او نخستین عکس خود را در 1953 گرفت و در 1858 نخستین کسی بود که عکس‌های هوایی گرفت.

از این عکاس،‌ پرتره «جان گیبسون» در نمایشگاه گنجینه عکس‌های خارجی به نمایش درآمده است.

«ادوارد استایکن» آمریکایی، عکاس، نقاش، متصدی گالری و موزه بود که در آغاز قرن بیستم به عنوان نقاش، نگاه تصویرگرایانه به عکاسی داشت و موقعیت خود را در این زمینه به عنوان یک استاد تثبیت کرد.

از این هنرمند نیز پرتره «آگوست رودن» مربوط به سال 1911 در نمایشگاه روی دیوار است.

«هنری پیچ رابینسون» عکاس پیکتوریالیسم انگلیسی بود که در چاپ تصویری شهرت دارد، «به ساحل رسیدن قایق ماهیگیری» اثری از این هنرمند است که به سال 1890 مربوط می‌شود.

«گرترود کازبیر» آمریکایی، عکاس پرتره و از جمله عکاسان جنبش انشعاب عکاسی و از بانیان گروه عکاسان پیکتوریالسم امریکایی بود که تابلو «جوبلک فاکس با صورت نقاشی شده» مربوط به سال 1898 اثری از او در این نمایشگاه است.

«مارگارت بورگ وایتر» عکاس و فتوژورنالیسم آمریکایی بود. او به عنوان نخستین زن فتوژورنالیسم با مجله لایف همکاری داشت. وقتی در مسکو بود توانست پرتره‌ای از استالین خندان بگیرد، اتفاقی که بسیار نادر بود.

تابلو عکس «پل جورج واشنگتن» مربوط به سال 1933 اثر او در این نماشگاه است.

«آگوست ساندر»  آلمانی، در اوایل سال 1920 به گروه هنرمندان پیشگام در کلن پیوست و شروع به مستندنگاری از جامعه معاصر در مجموعه عکس پرتره کرد، نخستین کتاب او با نام چهره زمان ما در 1929 منتشر شد که حاوی 60 پرتره منتخب از مجموعه بزرگتری با نام مردم قرن 20 بود. آثار او شامل منظره، عکس‌های طبیعت، معماری و عکاسی خیابانی است اما بیش از هر چیز به خاطر پرتره‌هایش مشهور است.

«مردی با لباس سوارکاری» که در سال 1932 گرفته شده است، از این عکاس در نمایشگاه روی دیوار است.

«لوئیس هاین» آمریکایی که در فاصله سال‌های  1940 -1874 می‌زیست، دوربین برای او به مثابه ابزاری برای تحقیق و وسیله‌ای برای اصلاحات اجتماعی به شمار می‌رفت، وی در 1908 به عنوان عکاس در کمیته ملی کار کودکان مشغول به کار شد و در دهه بعدی عکس‌های مستندی از کار کودکان در صنایع آمریکا تهیه کرد. او بین سال‌های 1906 تا  1908 به صورت عکاس آزاد برای یک مجله پیشگام در اصلاحات اجتماعی کار می‌کرد. از این عکاس نیز اثری با عنوان «کارخانه نخ‌ریسی بارکر» به نمایش درآمده است که در سال  1914 گرفته شده است.

«آنسل آدامز» آمریکایی به خاطر عکس‌های سیاه و سفیدش از غرب آمریکا شهرت دارد و کتابهای بسیاری درباره عکاسی تألیف کرده است. او در سال 1932 به اتفاق برخی از عکاسان گروه اf / 64 را بر مبنای عشق به عکاسی صریح و مخالفت با دستکاری در چاپ که شیوه پیکتوریالیسم‌ها بود دایر کرد. «منطقه حفاظت شده کانیون دشل» مربوط به سال 1942 عکسی از او در این نمایشگاه است.

«لازلو موهولی- ناگی» نقاش و عکاس مجارستانی و استاد مدرسه باهاوس بود که به شدت از ساختارگرایی تاثیرگرفته و مدافع سرسخت تلفیق فن و صنعت با هنر بود.

او نخستین بار ساختارگرایی را در نمایشگاه‌هایی از آثار «مالویچ، نائوم گابو وال لیسی تسکی» کشف کرد. از او عکسی با عنوان «استادیوم لیون» در این نمایشگاه دیده می‌شود.

«من ری» آمریکایی که در سال‌های 1890 - 1976 می‌زیست، بیشترین دوره حرفه‌ای کارش را در پاریس گذراند، گر چه می‌توان او را مدرنیست توصیف کرد اما همکاری مشخصی با دو  جنبش دادا و سوررئالیسم داشت. وی در دنیای هنر بیش از هر چیز به خاطر عکس‌های آوانگاردش مشهور است. او قبل از هر چیز خود را یک نقاش می‌دانست و درعین حال عکاس معروفی در زمینه مد و پرتره بود. عنوان اثر او در این نمایشگاه «تخم مرغ هم زن و بخش‌های تجریدی از فضای زنده» است.

«گیلبرت و  جورج» دو عکاس و هنرمند ایتالیایی و انگلیسی هستند که این دو  همیشه با هم کار می‌کنند و به عنوان گیلبرت و جورج معروفند. آنها به عنوان هنرمندان سبک هنر اجرایی شناخته می‌شدند که هنرشان را جدا از زندگی روزمره شان نمی‌دانستند و اصرار داشتند که هر کاری انجام می‌دهند نوعی از هنر است. این دو خودشان را نیز به نوعی مجسمه‌های زنده می‌دانسند.

اثری از این دو هنرمند با نام «ذهنی 6» در ابعاد بزرگ در نمایشگاه روی دیوار قرار گرفته است.

«جری السمن» امریکایی،‌استاد چاپ عکس‌های ترکیبی از چند نگاتیو و کار گسترده در تاریخکخانه است. او همزمان از 12 آگراندیسور برای تولید تصاویر نهایی‌اش استفاده می‌کرد. وی در 1981 در گزارش عکاس آمریکایی، به عنوان یکی از ده عکاس برتر آمریکا معرفی شد.
کارهای کم اهمیت‌تر او در حراجی‌ها بین هزار تا دوهزار و پانصد دلار فروخته می‌شود و در این نمایشگاه اثری با عنوان «اتاق» دارد که در سال 1975 گرفته شده است.

این‌ها تنها تعدادی از عکاسان معروفی هستند که آثارشان در نمایشگاه عکس‌های خارجی گنجینه به نمایش گذاشته شده است.

در بخش‌هایی از این نمایشگاه بزرگ نیز ابزار و ادوات تاریخ عکاسی از گنجینه شخصی محمد جدیدالاسلام به نمایش گذاشته شده است که از تبریز به موزه هنرها معاصر منتقل شده است.

این نمایشگاه تا 13 آذرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.



بازبينی دنيای عکسهای موزه هنرهای معاصر تهران



منبع این مقاله : Az-Photo.ir | پایگاه تحلیلی خبری عکاسی آذ-فوتو
http://www.az-photo.ir/fa/index.php

آدرس این مطلب :
http://www.az-photo.ir/fa/index.php/modules.php?name=News&file=article&sid=1592