جستجو



منوی اصلی
منوی اصلی
مطالب سایت
دیگر بخشها
بخش کاربری
بخش خبری
امکانات سایت

پیغام کوتاه

فقط کاربران عضو سايت ميتوانند پيغام کوتاه ارسال نمايند لطفا وارد سيستم شويد يا اينکه عضو شويد.

مطالب تصادفی

مصاحبه
[ مصاحبه ]

·انقلابی نامرئی در ادبیات
·عکاس‌خانه‌ی مبارکه‌ی همایونی
·روایت دو زن ایرانی از ثبت زندگی در دل جنگها
·مصاحبه با دبیرخانه ی جشنواره نگاه سرخ
·عکاسی تبلیغاتی با سرمایه‌ی ماندگار رشد می
·فیروزه می تواند آبروی عکاسی کشور باشد!
·این عکس‌ها حراج نشده است
·اینستاگرام ضربه‌ای مرگبار به فتوژورنالیس
·"وان پیکس" جایی برای دیدن عکس‌های خوب

مشتري تبليغات
ورود:
رمز عبور:
 

آخرین ارسالها
کل موضوعات 6
کل ارسال ها 16
کل بازديد ها 475602
کل پاسخ ها 10
کل اعضا 533
آخرين 20 ارسال انجمن

عکس های پرتره بهتری بگیریم
ارسال شده توسط babakshaabani در مورخه : سه شنبه، 28 بهمن ماه ، 1393

فراخوان نمایشگاه مجازی در سایت آ
ارسال شده توسط babakshaabani در مورخه : يكشنبه، 16 آذر ماه ، 1393

هانری کارته برسون
ارسال شده توسط mahdiabbas در مورخه : چهارشنبه، 11 تير ماه ، 1393

صادقانه ترین نوع عکاسی
ارسال شده توسط babakshaabani در مورخه : چهارشنبه، 14 مهر ماه ، 1389

توصیه هایی برای عکاسی چهره
ارسال شده توسط babakshaabani در مورخه : جمعه، 19 شهريور ماه ، 1389

قوانین تالار گفتگو
ارسال شده توسط az-photo در مورخه : سه شنبه، 16 شهريور ماه ، 1389

تالار گفتمان جستجو

تبلیغات شما
فیس بوک آذ-فوتو

تبلیغات شما
شیوه‌های دیدن

مهم ترین خبرها !
آخرین بروز رسانی: شنبه 1 فروردین 1394 ساعت: 02:13


تعداد شماره های ثبت شده تا امروز : 1640 شماره
  نخستین جشنواره ملی عکس سلامت نیشابور
راه های ارتباطی با آذ-فوتو
ارتباط با روابط عمومی و ارسال خبر به سایت: + info@az-photo.ir
ارتباط با مدیر مسئول (بابک شعبانی): babak@az-photo.ir
ارتباط با سردبیر (الناز فرح بخش): elnaz@az-photo.ir
ارتباط با تحریریه (سمانه سعادتیان): samaneh@az-photo.ir
ارسال مقاله به مجله الکترونیکی:
magazine@az-photo.ir
ارسال آثار به نمایشگاه مجازی:
exhibition@az-photo.ir
تلفن تماس: 09352579284 - 09147587649
+ FB.com/tabrizphoto
+ FB.com/groups/azerbayjan.photographers


اختصاصی آذ-فوتو
محسن بایرام‌نژاد: از هادي شفائيه شعر مي‌ريزد!

[بیشتر

اختصاصی آذ-فوتو
به بهانه روز جهانی عکاسی / آریادخت جهانبخشان

ادامه

*

سایت آذ-فوتو در انجام رسالت خود و در جهت بالا بردن اطلاعات عمومی و تئوریک عکاسان و باز کردن فضای تفکر عکاسی در نظر دارد روزانه مقالات تخصصی در زمینه هنر بالاخص عکس و عکاسی و عکس های مطبوعاتی از عکاسان منتشر کند.

لذا خواهشمند است مطالب و آثار مطبوعاتی خود را به نشانی الکترونیکی info@az-photo.ir ارسال نمایند.

با تشکر
مدیریت سایت

اختصاصی آذ-فوتو
مجله الکترونیکی آذ-فوتو شماره 4 منتشر شد

"آذ-فوتو" چهارمین مجله الکترونیکی خود را در 54 صفحه شامل: نتایج چهارمین جشنواره عکس فیروزه – تبریز  1392، نوستالژی 18 سالگی استاد هادی شفائیه از فاصله 9 هزار و 750 کیلومتری، معرفی عکاس: فیروز زاهدی از فرید ارجمند، معرفی کتاب و انتشار کتاب عکس " روایت تصویری محله های تاریخی تبریز"، ده راه مهم نورپردازی تک چهره به ترجمه یعقوب کوشان و ... به صورت PDF منتشر کرد.

[ بیشتر ]

ش های سایت

فراخوان جشنواره ها و نمایشگاه های عکاسی

نا محدود

مهلت ارسال آثار:
31 مرداد 1394

مهلت ارسال آثار:
15 اردیبهشت 1394
مهلت ارسال آثار:
10 اردیبهشت 1394
مهلت ارسال آثار:
31 فروردین 1394
مهلت ارسال آثار:
18 فروردین 1394
فراخوان دومین نمایشگاه آفتاب هنر
چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس رژان
  جشنواره ادواری عکس و پوستر تعاون
نخستین جشنواره ملی عکس سلامت نیشابور
فراخوان پنجمین دوره جایزه عکس شید
  فراخوان نمایشگاه مجازی در سایت آذ-فوتو
فراخوان دومین نمایشگاه آفتاب هنر

چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس رژان

جشنواره ادواری عکس و پوستر تعاون

نخستین جشنواره ملی عکس سلامت نیشابور

پنجمین دوره جایزه عکس شید
     
 
 مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است 
 مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است 
 مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است 
 مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است 
 مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است 
  مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است    
دومین جشنواره عکس کرسم اوز
مسابقه سراسري عكس"نقد فضاي شهري"
دومین جشنواره ملی عکس جلوه های آب
جشنوارهٔ سراسری عکس معلول و اجتماع
فراخوان جایزه بین المللی عکاسی پرتره کوالالامپور
اولین جشنواره عکس "کویر و زندگی"
دومین جشنواره عکس کرسم اوز
مسابقه سراسري عكس"نقد فضاي شهري"
دومین جشنواره ملی عکس جلوه های آب
جشنوارهٔ سراسری عکس معلول و اجتماع
فراخوان جایزه بین المللی عکاسی پرتره کوالالامپور
اولین جشنواره عکس "کویر و زندگی"
شما نیز می توانید اخبار و جشنواره های خود را به نشانی info@az-photo.ir ارسال نمائید.
به منظور حمایت از عکاسان تبريز هزینه ارسال آثار به جشنواره ها به صورت گروهي را آذ-فوتو پرداخت خواهد کرد.
نا محدود
  بیش از 30 روز مانده به مهلت ارسال آثار
  کمتر از 30 روز مانده به مهلت ارسال آثار
  کمتر از 15 روز مانده به مهلت ارسال آثار
  کمتر از 5 روز مانده به مهلت ارسال آثار
   مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است
  نامعلوم
  عدم برگزاری جشنواره پس از اعلام فراخوان

آخرين ارسال هاي تالارگفتمان

عکس های پرتره بهتری بگیریم 0 647 babakshaabani
فراخوان نمایشگاه مجازی در سایت آ 0 1630 babakshaabani
هانری کارته برسون 1 35854 mahdiabbas
صادقانه ترین نوع عکاسی 9 387624 babakshaabani
توصیه هایی برای عکاسی چهره 0 16444 babakshaabani
     

  پیام تبریک عید نوروز از دکتر هادی شقائیه
آذ-فوتو

پیامی از استاد دکتر هادی شفائیه پدر عکاسی نوین و بنیانگذار عکاسی آکادمیک در ایران به مناسبت عید نوروز 1394 به دانشجویان دیروز و امروز عکاسی





شنبه، 1 فروردين ماه ، 1394 بازدید:22 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 22 بار بازديد شده

  انقلابی نامرئی در ادبیات
مصاحبه

گفت‌وگو با محسن بایرام‌نژادمحسن بایرام‌نژاد، مترجم کتاب عکاسی و ادبیات، نوشته‌ی فرانسوا برونه

روزبه رحیمی: چه ارتباطی میان عکاسی و ادبیات وجود دارد؟ تاریخ ادبیات به هزاران سال می‌رسد اما کمتر از دو سده از اختراع عکاسی می‌گذرد. چگونه عکاسی با عمر کوتاه خود به دنیای ادبیات راه یافته و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
فرانسوا برونه در کتاب «عکاسی و ادبیات» این بحث را در پنج فصل مطرح و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب را به‌تازگی نشر حرفه‌هنرمند منتشر و محسن بایرام‌نژاد ترجمه کرده است. بایرام‌نژاد، مدرس عکاسی است و تدریس این رشته را از مقطع هنرستان آغاز کرده و از سال ۱۳۸۸، در دانشگاه‌ها و مراکزی همچون انجمن سینمای جوانان (دفتر تبریز) مشغول تدریس است. به گفته‌ی خود او، کمبود منابع در این حوزه، او را به ترجمه‌ی مقالات و کتاب کشاند و دراصل، بیشتر برای اهداف و نیازهای شخصی ترجمه می‌کند. او خود را مترجمی آماتور در این حوزه‌ی تخصصی می‌نامد؛ آماتور، از این رو که ذوق‌ورزانه و (در مرحله‌ی نخست) برای علایق شخصی کار می‌کند. گفت‌وگوی ما را با این مترجم و مدرس می‌خوانید:

در مقدمه گفته‌اید که کتاب را بر اساس علاقه‌ی شخصی و با هدف اشاره به جای خالی‌اش در منابع مکتوب فارسی‌زبان ترجمه کرده‌اید. به نظر شما پر کردن این جای خالی چه اهمیتی دارد؟
درباره‌ی علاقه‌ی شخصی و ماهیت این دست علایق مختصر گفتم. اشاره به جای خالی، ترغیب برای تحقیق و خلق اثر در این باب و در این منطقه‌ی فرهنگی‌ـ‌جغرافیایی است. نوشتار و گفتارهای نظری، به‌سان منبعی برای الهام‌گیری، به کار هر دوی علاقه‌مندان کتاب و خالقین آثار در این باب می‌آیند. علاوه‌بر این، چنان‌که مبرهن است، غنی‌تر شدن منابع تئوریک به زبان فارسی، پروسه‌ی آموزش را هموار‌تر خواهد کرد.

عکاسی و ادبیات دومین کتاب ترجمه شده از مجموعه‌ی Exposures انتشارات ری‌اکشن است. پیش‌تر کتاب عکاسی و سینما، نوشته‌ی دیوید کمپنی، نیز از این مجموعه با ترجمه‌ی شما انتشار یافته بود. درباره‌ی این مجموعه توضیح دهید.
Exposures مجموعه‌ای از کتاب‌های نشر ری‌اکشن است که به ارتباط عکاسی با سایر رسانه‌ها و رشته‌ها می‌پردازد. انتشارات برای هر سرفصل، از یک نویسنده‌ی نام‌آشنا و متخصص در هر دو زمینه دعوت به‌عمل آورده است. از این مجموعه تاکنون، ۱۸ کتاب منتشر شده و کتاب‌های دیگری نیز در مرحله‌ی انتشار است. دو کتاب از این مجموعه را بنا به علاقه و نیاز ترجمه کرده‌ام. کتاب‌های دیگری هم، مثل «عکاسی و علم»، «عکاسی و انسان‌شناسی» (که بخشی از این دو را ترجمه کرده‌ام) یا «عکاسی و اکتشاف» هستند که به ترجمه‌شان علاقه‌مندم، اما خُب، با ایده‌آل‌نگری، فعلاً به‌دنبال نیاز‌ها هستم.

ما را با فرانسوا برونه، نویسنده‌ی کتاب، بیشتر آشنا کنید.
فرانسوا برونه متخصص هنر قرن نوزدهم است. در دانشگاه دیدروی پاریس رشته‌ی هنر و ادبیات آمریکا را تدریس می‌کند. در سخنرانی‌های متعدد خود، تاریخ عکاسی و تاریخچه‌ی ادبیِ رسانه‌ی عکاسی را تشریح کرده و اختصاصاً، در این باب فعالیت می‌کند. عضو رسمی آکادمی علمی‌فرهنگی فرانسه است و به‌عنوان نویسنده نیز، برای متخصصین این حوزه، شخصیتی آشناست.

نویسنده هدف خود را «تاریخ‌نگاری» و نه «تاریخ‌گرایی» عنوان کرده است. تفاوت این دو چیست؟
«تاریخ‌گرایی» در این زمینه‌ی به‌خصوص بار منفی دارد. گرایش به یک موضوع در تحقیق، عموماً با رویکرد بررسیِ اختصاصی و بدون درنظرگرفتن موضوعات ضد و نقیض یا در موازاتِ بحثِ به‌خصوص دنبال می‌شود. علاوه بر این نکته‌ی ضمنی، تاریخ‌گرایی، صرفِ برجسته‌کردن اتفاقاتِ به‌وقوع‌پیوسته است و تاریخ‌نگاری، توجه به فعل و انفعالات رخ داده برای بررسی خط سیر جریان. نویسنده‌ی کتاب نیز همین مورد را متذکر شده است: «به‌عنوان متخصصِ تاریخچه‌ی قرن نوزدهم، عمداً تأکیدِ بیشتری بر «روابط متقابلِ» پیشینِ عکاسی با ادبیات داشته‌ام تا جریاناتِ به‌وقوع‌پیوسته‌ی آتی به‌شکلِ گویاتری آشکار شوند.» (ص ۱۸۰)

نویسنده می‌گوید: «این کتاب به دنبال ترکیب و پیوند این دو رسانه بوده و نه جستاری کاملاً بدیع.» (ص ۱۷۹) منظور از ارتباط عکاسی و ادبیات چیست؟
ارتباطات میان‌رشته‌ای تک‌وجهی نیستند که بشود به‌راحتی تبیینشان کرد. بخشی از ارتباط میان عکاسی با ادبیات (یا صحیح‌تر اینکه، سرآغاز جریان) در سرتاسر این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
شروع این رابطه، تلاش ادبیات (رسانه‌های نوشتاری، یا نوشته‌ی ادبا) برای شناساندن عکاسی به مردم جوامع مختلف بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که، به‌قول فرانسوا برونه، مردم پیش از دیدن خودِ عکس، درباره‌ی آن و توانایی‌هایش شنیدند. شور و هیجانی که سخن‌وری (و دراصل خیال‌سازی) درباره‌ی عکاسی آفرید، راه رشد سریعِ این رسانه‌ی نوین را هموار‌تر کرد. در ادامه، ادبا هم در یک ارتباط مستقیم، از رسانه‌ی عکاسی سود بردند. با انتشار عکس، آن‌ها هم شناخته‌شده‌تر می‌شدند. این نمونه‌ای از ارتباط مستقیم و بدویِ بین دو رسانه است. وقتی مناقشات و ارزش‌گذاری‌های بی‌اساس بر سر اینکه «کدام بهتر است؟» یا «کدام یک کار دیگری را می‌تواند انجام بدهد؟» کم‌رنگ‌تر شده و هر دوی این رسانه‌ها با درک و پذیرش مشخصه‌های ماهویشان کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، ارتباط ثمربخش میان عکاسی و ادبیات رخ نموده است. نمونه‌اش در آثار نوشتاری مزین به عکس، آثار عکس‌نوشته یا عکاسی روایی‌ـ‌ادبی دیده می‌شود.

این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. نویسنده در این فصل‌ها به چه موضوعاتی پرداخته است؟
به نقل از خود کتاب: بخش اول (نگارش اختراعِ عکاسی) به ابداع این رسانه و چگونگی انتشار آن توسط فرهنگ نوشتاری (ادبی یا علمی) پرداخته است. در بخش دوم (عکاسی و کتاب)، با درنظرگرفتن «کتاب» به‌عنوان بر‌ترین شیوه‌ی رواج عکاسی، این ارتباط بنیادیِ دو رسانه مورد بحث قرار گرفته است. در بخش سوم (اکتشافات ادبیِ عکاسی) یادداشت‌های فراگیرِ نویسندگان مختلف در باب عکاسی بررسی شده است. در بخش چهارم (ادبیاتِ عکاسی)، تاریخچه‌ای از تجارب ادبیِ عکاسان (شرح‌حال‌هایی که نوشته‌اند یا بیانیه‌ی آثارشان و در مواردی هم، آثار خیال‌پردازانه و نمایشی‌ای که ساخته‌اند) نقل شده است. در بخشِ پنجم (عکاسیِ ادبیات)، در پایانِ مسیرِ مرتبط‌سازیِ این دو رسانه، شیوه‌های مختلفی که عکاسی در باب ورود به ساحت ادبیاتِ تصویری پیموده (از پرتره‌های نویسندگان گرفته تا متونِ تصویردار، و موضوعاتی اخیر‌تر مثلِ عکس‌نوشته‌ها) مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است.

نویسنده در بخش اول کتاب بیان می‌کند که فرانسوا آراگو و ویلیام هنری فاکس تالبوت دو نوع از عکاسی را با دو رابطه‌ی متفاوتش با ادبیات مطرح کرده است. (ص ۴۳) این دو نوع چه هستند؟
نویسنده به همین مورد، عنوان «ستیزِ دیپلماتیک و علمی بر سرِ اختراع عکاسی» داده است. فرانسوا آراگوی فیزیک‌دان و عضو بلندپایه‌ی آکادمی فرانسه، در هفدم ژانویه‌ی ۱۸۳۹، در یک نشست مشترک بین آکادمی‌های علوم و هنرهای زیبای فرانسه برای معرفی عکاسی، نخستین بیانات روایی را درباره‌ی این اختراع جدید نقل کرد. آراگو سیاست‌مدارانه (و به‌قصد اعطای حقوق مستمریِ دولتی برای مخترع فرانسوی عکاسی در ازای انتشار طرز کار)، بُعد ملی‌گرایانه و ایدئولوژیک به قضیه بخشید. اگرچه داگِر (مخترع عکاسی) بار‌ها تذکر داده بود که «پُرجزئیات‌ترین توصیف هم کافی نیست و باید فرآیندِ کار دیده بشود»، اما آراگو به ابداع عکاسی هاله‌ای فرهنگی بخشید و این پدیده را، اگر نگوییم افسانه‌گونه، با اغراق، به‌سان چیزی بیش از یک اکتشافِ علمی مطرح کرد. عکاسی‌ای که آراگو معرفی کرد، بیش از یک تصویر یا حتی یک کار عملی، به‌عنوان یک ایده یا موضوعی فرا‌ـ‌انسانی مطرح شده بود.
درمقابل، تالبوت (مخترع انگلیسیِ عکاسی) که از قافیه عقب مانده بود، متعاقبِ نشست فرانسه و پس از برقراری ارتباط با جامعه‌ی دانشمندان انگلیسی، برای معرفی اختراع جدید از نوشتار بهره برد. نوشته‌ی تالبوت باعنوان «ملاحظاتی درباره‌ی هنر طراحیِ فتوژنیک (نورنگاشته)» که در ۳۱ ژانویه‌ی ۱۸۳۹ انتشار یافته، به‌شیوه‌ی جالبی نگاشته شده است چون همان‌قدر که تشریحی بوده، به پیشینه‌ی قضیه هم اشاره دارد. تشریحِ تفصیلیِ او عموماً با عبارات خودزیست‌نامه‌ای بیان شده و نمایانگر سیاست او برای بهره‌بری از ادبیات در انتشار خبر ابداع رسانه‌ی جدید بوده است. تالبوت در سراسر متن خود از اول‌شخص و فعل «زمان گذشته» استفاده کرده و با اینکه اشاره داشته که پیش از او معدود محققینی ضاهراً در باب همین ایده «به‌اندازه‌ای پیشرفت داشته‌اند»، اما اختراع عکاسی را به نام خود نوشته است.

نویسنده در بخش چهارم این فرضیه را مطرح می‌کند که به‌خصوص پس از پیوند خود ادبیات با عکاسی، عکاسی در راستای تبدیل شدن به ادبیاتی نو قدم برداشته است. (ص۱۴۰) منظور نویسنده از تبدیل شدن به ادبیات نو چیست؟
منظور صریح برونه در این بخش و فصل آتیِ کتاب، اشاره به تلاش‌های تجربی عکاسان برای ارائه‌ی آثار ادبی‌ـ‌نمایشی است. در ادامه، مجموعه‌های مشخصی را هم مثال زده است؛ داستان‌های شناخته‌شده یا روایت‌های ادبی‌ای که در قالب عکس اجرا شده‌اند. با این‌حال، برای بررسی این ادعا، باید به قبل و بعدِ جریان اشاره شود.
مجموعه‌ی ادبیات (خود ادبا و رویکرد غالب در جوامع ادبی) پس از رشد و شناخته‌شدن عکاسی، چه به‌خاطر احساس رقابت و خودبرتربینی یا به‌دلیل تجارب ناموفقی که از دیده‌شدن عکس خود داشته‌اند (که خود داستان جالبی‌ست)، گارد بسته‌ی محسوسی به این رسانه‌ی نوین داشتند. رفته‌رفته، با پذیرش عکاسی برای همکاری‌های مشترک (مثل آثار نوشتاریِ مزین به عکس)، عکاسان هم به توانایی‌های رسانه‌ی خود بیش از پیش واقف شدند. در این دوره‌ی مشخص، چنان‌که در کتاب هم اشاره شده، عکاسی با خلقِ چهارچوبی نوین و با تاختن به قوانین، موضوعات و کارکردهای خیال‌پردازی، نه‌تن‌ها موجب به‌وجود آمدنِ انقلابی نامرئی در ادبیات شده بود، که خود در راستای خلق اثر در این باب قدم برداشت. عکاسی به‌عنوان یک هنرِ «نماد‌پرداز (سمبولیک)» و رسانه‌ای برای «بیان شخصی» مورد قبول عموم قرار گرفت؛ تفکر رایج چنین شد که «عکس‌های عالی» ساخته‌های نمادینی هستند که هوشمندانه انتخاب گشته و از این‌رو نیازمندِ تفسیر و روایت‌اند.
با این‌حال، توضیحات فشرده‌ی من معرف همه‌ی ماجرا نیست و برخی رویدادهای ضمنی (که در بخش‌های مختلف کتاب عنوان شده) به درک بیشتر این قضیه کمک خواهد کرد.

نویسنده در سخن پایانی انتقادی به کتاب خود وارد می‌کند: «به‌دنبال جمع‌آوری رگه‌های متعددی از اروپا و آمریکای شمالی، برای بیشتر مباحث بوده‌ام، اما از رسیدگی به مناطق مهم دیگر، به‌خصوص در آسیا و کشورهای استقلال یافته، باز مانده‌ام.» (ص ۱۷۹) ممکن است اشاره‌ای به نمونه‌های برجسته‌ی این ارتباط در کشور ما داشته باشید؟
نخست، چنان‌که در مقدمه‌ی مترجم هم نوشته‌ام، به این مورد اشاره کنم که من (به‌عنوان خواننده) این انتقاد برونه نسبت به کتاب را به فال نیک گرفته‌ام. طبیعتاً ذکر مثال‌های آشنا به سهولت خوانشِ کتاب کمک کرده است. در مشورت‌های حین ترجمه‌ی این کتاب و کتاب قبلی (عکاسی و سینما)، پیشنهاد چندی از دوستان را برای به‌اصطلاح «ایرانیزه‌کردن موضوع» رد کردم. بهتر است مثال‌های منطقه‌ای، در اثری اختصاصی و کامل منتشر شوند.
با احترام به شما، از آنجا که تخصصی در این باب ندارم و ایده‌آل این است که متخصصین امر به این حوزه‌ی جذاب بپردازند، این سؤال مستقیم را بی‌پاسخ می‌گذارم. البته، از آنجا که عکاسی با اختلاف فقط چند سال به کشور ما وارد شده، امیدوارم برای مثال‌های عنوان‌شده نمونه‌های وطنی‌ای نیز یافت شود.

ارتباطتان با نویسنده در طول ترجمه به چه صورت بود و چه اثری در روند کار داشت؟
فقط در مورد همین کتاب نمی‌گویم. ارتباط با نویسنده برای دو منظور صورت می‌گیرد. هدف اول، کسب اجازه‌ی اخلاقی است. من به این مورد اعتقاد دارم. اگرچه می‌دانیم که کتاب در اصل مال ناشر است و نویسنده‌ها هم عموماً تأکید می‌کنند که صاحب‌اختیار رسمی نیستند، اما کسب اجازه‌ی اخلاقی به‌نوعی فشارِ اخلاقیِ بر روی دوش مترجم را کمتر می‌کند. از آنجا که قانون بین‌المللی کپی‌رایت اینجا نادیده گرفته می‌شود، به‌قولی، کار ما... بگذریم! با این‌حال، برای اهداف آموزشی و نه صرفِ کسب‌ درآمد (که نیست)، تصمیم خود را گرفته‌ایم و از این‌رو، این مورد را با نویسنده مطرح می‌کنیم. بازخورد‌ها عموماً مثبت هستند.
این ارتباط، ما را به فاز بعدی منتقل می‌کند. چه در این کتاب یا کتاب قبلی (که رابطه‌ی تنگاتنگی با نویسنده‌اش داشتم)، از نویسنده برای موضوعات مختلف مشورت می‌گیرم. مطالب یا عکس‌هایی که حذف شده یا تغییر می‌کنند، ساده‌ترین موارد هستند. گاهی نیاز هست نویسنده موضوعی را که در فرهنگ خودشان ملموس است برای ما باز کند. کُد بدهد یا سرفصل‌های بیشتری معرفی کند. در این دو کتاب («عکاسی و ادبیات» و به‌خصوص در «عکاسی و سینما»)، سعی کرده‌ام هیچ گنگی‌ای در متن وجود نداشته باشد. تا آنجا که جا داشته، و گاهی شاید خسته‌کننده به‌نظر بیاید، توضیح اضافی (در خود متن، یا در پی‌نوشت‌ها) داده‌ام. منظور این نیست که کار ایده‌آل و بی‌اشتباه بوده، اما تا آنجا که در توان داشتم، به‌واسطه‌ی مشورت‌هایی که گرفته‌ام، سعی کردم کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهم.

کتاب جدیدی در دست ترجمه یا انتشار دارید؟
ایده‌هایی در سر دارم. به‌همراه اسماعیل عباسی، دوست و معلم عزیزم، به‌قصد ارائه‌ی کاری متناسب با نیازهای آموزشی، به فکر گردآوری و ترجمه‌ی مطالب در مورد برخی از سرفصل‌ها هستیم. در کنار این مورد، که در باورم سودمند‌تر از ترجمه‌ی یک کتاب است، کتابی را هم در ذهن دارم که موضوع‌اش در ایران چنان‌که باید باز نشده است. درباره‌ی «عکاسی هنری» است. البته، هنوز موفق به تهیه‌ی کتاب نشده و فقط درباره‌اش تحقیق اولیه کرده‌ام. چند جلد کتاب هم، مثل همانی که در ابتدای عرایض‌ام گفتم، به‌شکل ناتمام ترجمه شده‌اند.

* عکاسی و ادبیات، فرانسوا برونه، محسن بایرام‌نژاد، حرفه‌هنرمند، ۱۳۹۳

جمعه، 29 اسفند ماه ، 1393 بازدید:28 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 28 بار بازديد شده

  فراخوان پنجمین دوره جایزه عکس شید
جشنواره

شید (به معنای نور و روشنایی) یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که هر سال به یک عکاس در حوزه عکاسی مستند اجتماعی اعطا می‌شود. این جایزه هر سال توسط سایت عکس آنلاین برپا می‌گردد.

آیین نامه بخش رقابتی پنجمین دوره جایزه شید
– در پنجمین دوره جایزه شید در «بخش رقابتی» تنها «مجموعه عکس» در ژانر «مستند اجتماعی» پذیرفته می‌شود. تمامی مراحل ثبت نام و ارسال آثار و اطلاع رسانی جشنواره از طریق سایت عکس آنلاین صورت می‌گیرد.
– همه‌ی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر جهان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
– در پنجمین دوره جایزه شید تنها مجموعه عکس‌هایی پذیرفته می‌شوند که در محدوده جغرافیایی ایران عکاسی شده باشند. در مورد مجموعه عکس‌های مستندی که درخارج از کشور عکاسی شده‌اند تنها آثاری پذیرفته می‌شوند که موضوع آن‌ها بطور مستقیم با «ایران» یا «ایرانیان» در ارتباط باشد.
– مجموعه عکس‌ها باید در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۱ دی ۱۳۹۲ لغایت ۱۲ دی ۱۳۹۳) عکاسی شده باشند. در مورد مجموعه‌های بلند مدت که در بازه زمانی بیش از یکسال گذشته عکاسی شده‌اند، حداقل یکی از عکس‌های مجموعه باید در سال ۲۰۱۴ عکاسی شده باشد.
– هر عکاس حداکثر با ۲ مجموعه عکس و هر مجموعه شامل ۷ تا ۱۵ فریم عکس می‌تواند در جایزه شید شرکت کند.
– هیات داوران بر اساس تمام فریم‌های ارسال شده به یک مجموعه داوری خواهند کرد و امکان انتخاب از میان عکس‌های ارسال شده از یک مجموعه برای داوران وجود نخواهد داشت. ارسال عکس‌های ضعیف برای بالاتر بردن تعداد عکس‌های یک مجموعه ممکن است منجر به حذف کل یک مجموعه بشود.
– مجموعه‌ها باید شامل متنی شامل عنوان و توضیحات کلی مجموعه باشد. مجموعه‌هایی که فاقد این اطلاعات باشند داوری نخواهند شد. عکاس باید عنوان و توضیحات هر مجموعه را در قالب یک فایل WORD داخل فولدر عکس‌ها ارسال نماید. در صورت نیاز به ارسال زیرنویس‌های جداگانه برای عکس‌ها، این زیرنویس‌ها نیز در همان فایل word ارائه شود.
– آثار فقط باید بصورت Jpeg ارسال شوند و اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۰۰۰ پیکسل باشد. ترتیب اولویت عکس‌های یک مجموعه بر اساس نامگذاری فایل‌ها خواهد بود.
– آثار ارسال شده می‌توانند رنگی، سیاه و سفید، مونوکروم، آنالوگ یا دیجیتال باشند. ویرایش عکس‌ها تنها در حدی که به اصالت تصویر خدشه وارد نکند مورد قبول است. هیچگونه ترفندی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش نماید مورد قبول نیست. اصلاح رنگ، کنتراست، تیرگی و روشنی، کراپ در عکس‌ها در حدی که اصالت عکس را تغییر ندهد قابل قبول است. تشخیص نهایی این مساله به عهده هیات داوران است.
– برگزار کننده حق دارد در هر مرحله‌ای از پروسه برگزاری جشنواره، فایل اصلی عکس ارسال شده را از عکاس درخواست کند. ارسال اثر توسط عکاس و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس‌ها است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌ای، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده است.
– هزینه ورودی برای ارسال ۱ مجموعه مبلغ ۲۰ هزار تومان و برای ارسال ۲ مجموعه مبلغ ۳۵ هزار تومان است. هزینه‌های دریافتی صرف برگزاری جایزه خواهد شد.
– عکاسان لازم است از طریق صفحه پرداخت هزینه ورودی را پرداخت نمایند. پس از پرداخت ورودی و تایید آن به صفحه ارسال آثار هدایت خواهند شد. در این صفحه وارد نمودن شماره تراکنش پرداختی ضروری است.
– عکاسان باید مجموعه عکس‌های خود را حداکثر تا پایان ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ (۷ آپریل ۲۰۱۵) بصورت اینترنتی ارسال کنند. با پایان مهلت ثبت‌نام امکان ارسال آثار غیرفعال خواهد شد. مهلت ارسال آثار تحت هیچ شرایطی تمدید نمی‌شود.
– ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره و تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده به عهده برگزارکننده است.

فراخوان پنجمین دوره جایزه عکس شید

گاهشمار
آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ – (مهلت ارسال آثار تحت هیچ شرایطی تمدید نخواهد شد)

جوایز
جایزه شید شامل تندیس شید، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی است که به انتخاب هیات داوران به یک عکاس اعطا می‌شود.

دبیر و داوران
هیأت داوران: مهران مهاجر، پیمان هوشمندزاده، مهدی وثوق نیا، جلال شمس آذران و آرش خاموشی
دبیر اجرایی: روشن نوروزی
تماس با دبیرخانه: sheedaward@gmail.com

© عکس پوستر از امین رحمانی – منتخب بخش نمایشگاهی چهارمین دوره جایزه شید

جمعه، 29 اسفند ماه ، 1393 بازدید:70 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 70 بار بازديد شده

  علی رجبی برنده مسابقات جهانی HIPA
نتایج

HIPA که یکی از مسابقات معتبر و گرانترین مسابقه عکاسی جهان به شمار میرود امسال با حضور بیش از ۳۰۰۰۰ هزار عکاس از ۱۶۶ کشور جهان مراسم اختتامیه بسیار باشکوه و منظم خود را با حضور داوران, برندگان و مهمانان این مراسم در تاریخ ۱۶ مارچ برگزار کرد و علی رجبی از ایران در بخش جنرال جایزه دوم را به خود اختصاص داد. این برای اولین بار است که یک ایرانی این جایزه را به خود اختصاص میدهد.

در ادامه این مراسم سباستیاو سالگادو و اسکات کلبی به ترتیب جایزه تقدیر هنری و جایزه تحقیق و آموزش را از آن خود کردند.

جمعه، 29 اسفند ماه ، 1393 بازدید:37 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 37 بار بازديد شده

  داوران پنجمین جایزهٔ عکس مستند "شید"
اخبار و رویدادها

اسامی هیات داوران پنجمین دورهٔ جایزهٔ مستقل عکاسی مستند اجتماعی ایران (شید) اعلام شد.

  به گزارش ستاد خبری جایزه عکس شید، شورای سیاست‌گذاری جایزه شامل پیمان هوشمندزاده، بهروز مهری و روشن نوروزی پنج داور ایرانی را برای بررسی آثار پنجمین دورهٔ جایزهٔ عکس شید (Sheed Award ۲۰۱۴) برگزیدند.

   بر این اساس مهران مهاجر، مهدی وثوق‌نیا، پیمان هوشمندزاده، جلال شمس‌آذران و آرش خاموشی پنج عکاسی هستند که آثار عکاسان را در پنجمین دورهٔ جایزهٔ عکاسی مستند اجتماعی ایران داوری خواهند کرد.

داوران پنجمین جایزهٔ عکس مستند "شید"

  جایزه شید (به معنای نور و روشنایی) یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که هر دوره به یک عکاس در حوزهٔ عکاسی مستند اجتماعی اعطا می‌شود. این جایزه‌ تنها یک نفر را به واسطهٔ مجموعه عکس‌هایی که در حوزه مستند اجتماعی عکاسی کرده است به عنوان برنده جایزه معرفی می‌کند.

  در دوره های گذشته این جایزه به ترتیب بهروز مهری، تهمینه منزوی، ابوالفضل نسائی و عبدالله حیدری موفق به دریافت جایزهٔ عکس شید شده‌اند.

  پنجمین دوره این جایزه از ۲۵ فروردین تا ۳ اردیبهشت ۹۴ در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود و فراخوان ارسال آثار نیز در طی روزهای آتی منتشر خواهد شد.

جمعه، 29 اسفند ماه ، 1393 بازدید:27 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 27 بار بازديد شده

 
وضعیت آنلاین
در حال حاضر 50 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش امديد ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

تبلیغات شما
شیرژیان

تبلیغات شما
تبلیغات در آذ-فوتو

آمار کاربران

مطالب گذشته
جمعه، 29 اسفند ماه
· عکاس‌خانه‌ی مبارکه‌ی همایونی
· انتشار هفتمین مجلهٔ الکترونیکی "قاب"
· عملکرد انجمن عکاسان ایران در سال ۹۳
· فرش دستباف ایزانی در نیویورک
· عسگری دبیر سرویس عکس خبرگزاری فارس شد
دوشنبه، 25 اسفند ماه
· فروش مجموعه پک های عکس پاشا هادیان
سه شنبه، 19 اسفند ماه
· اعلام برگزیدگان فستیوال آل ثانی
دوشنبه، 18 اسفند ماه
· گزارش تصویری نمایشگاه شورستان
· "عکاسی ایده محور" با محسن بایرام نژاد
· عکسهای "شهیدالعلم" در کافه مانیا
· نمایشگاه "ماهی خانه" در نگارخانه مهر
· نمایشگاه انفرادی عکس سیامک جعفری
· برگزیدگان دومین سوگوارهٔ ملی "عکس یاس"
· نمایشگاه گروهی در حوزه هنری مازندران
جمعه، 15 اسفند ماه
· اولین نمایشگاه انفرادی مسعود طالبی
چهارشنبه، 13 اسفند ماه
· نمایشگاه گروهی عکاسی با موبایل در شیراز
سه شنبه، 12 اسفند ماه
· "فردای سی‌ام" در نگارخانهٔ شاهد
دوشنبه، 11 اسفند ماه
· توزیع کتاب دومین جشنوارهٔ عکس خیام
· فراخوان جشنواره ادواری عکس و پوستر تعاون
· مستند شهری با بهنام صدیقی در اصفهان
· تورعکاسی انجمن سینمای جوان تبریز
· مهم‌ترین رویدادهای تجسمی سال در تصویر سال
· بازخوانی پایان نامه های هنری؛ عکاسی
يكشنبه، 10 اسفند ماه
· کانن و آیفون ۵؛ پرکاربردترین دوربین‌های ۲
شنبه، 9 اسفند ماه
· نمایشگاهی از آثار عکاسی قدیر وقاری شورچه
جمعه، 8 اسفند ماه
· معرفی دوربین کوچک مقاوم در برابر آب
· کارگاه های جشنواره ملی عکس سلامت در نیشابور
· چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس رژان
· "زندگی در پیش رو" در گالری شماره شش
· کیارستمی به من آموخت خودم باشم

مطالب قدیمی تر

وبلاگ های عکاسان

پایگاه اطلاع رسانی آناج

جلال شمس آذران

بهراد مصطفایی

علی گرامی فر

حسین جاودانی

امین حسینی

ابراهیم نیک خو

محمدرضا طهماسب پور

نازنین طباطبایی یزدی

منصوره معتمدی

مهدی مقیم‌ نژاد

یدالله ولی‌زاده

اسماعیل عباسی

داریوش کیانی

نعما م. روشن

کیارنگ علایی

کاوه بغدادچی

بابک شعبانی


تبلیغات شما
جشنوارهای فرهنگی و هنری

تبلیغات شما
خانعلی صیامی

کلیه حقوق این مجموعه طبق قانون کپی رایت متعلق به سایت az-photo.ir می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright .:: Az-Photo ::. ©  2008-2015
Director: Babak Shaabani
Chief Clerk: Elnaz Farahbakhsh
E-mail: info@az-photo.ir
Tel: 09352579284 - 09147587649

  

PHPNuke Farsi [MT Edition] Project By PHPNuke.ir